Een EVC-onderzoek kan best spannend zijn, weet Shahin Selahvarzi uit ervaring. Als verkoopmedewerker bij NUON Sales Force rondde hij begin dit jaar een EVC-traject af. Tijdens het EVC-onderzoek merkte hij waarom het zo belangrijk is dat assessoren de kandidaat op zijn gemak stellen. In deze blog vertelt hij daarover.

Sinds een jaar of vijf werkt Shahin Selahvarzi in de energiesector. “Ik heb de mbo-opleiding Sportmanagement bij het CIOS gevolgd,” vertelt hij, “maar daarna ben ik in de energiebranche gerold.” Het werk beviel hem meteen al goed en ongeveer drie jaar geleden kwam hij bij NUON Sales Force in dienst. Daar kreeg hij begin dit jaar de kans om zijn ervaringen en competenties te laten erkennen via een EVC-traject en deze vast te laten leggen in een Ervaringscertificaat. “Nuon Sales Force wil meerwaarde bieden ten opzichte van andere bedrijven,” verklaart salestrainer Janet Herraiz. “Naast de beloning is EVC een mooie manier om personeel te binden. Niet alleen de kwaliteit stijgt, maar ook de loyaliteit van medewerkers. Door samen te werken aan een toekomst, blijven medewerkers langer verbonden aan het bedrijf.”

Spannend

Een van de onderdelen van een EVC-procedure is het gesprek. Bij dit onderzoek zijn altijd twee assessoren aanwezig, die dieper op de competenties en ervaringen van de kandidaat ingaan. “Eerlijk gezegd wist ik niet zo goed wat ik van het onderzoek kon verwachten,” vertelt Shahin. “Ik vond het daarom best spannend. In zo’n situatie wil ik het altijd graag goed doen, en ik was dan ook behoorlijk zenuwachtig. Het eerste halfuur ging het nog prima. Maar op een gegeven moment kon ik niet goed meer antwoord geven op de vragen. Dan begin je aan jezelf te twijfelen.” Hij kreeg steeds sterker het gevoel dat het niet goed ging. En dat bleek ook na afloop: helaas voldeed hij nog niet aan alle benodigde competenties voor een mbo-4-kwalificatie. “Met name op het gebied van leidinggeven had ik nog niet voldoende ervaring,” verklaart hij.

Interesse

Gelukkig stelden de beide assessoren hem tijdens het gesprek zoveel mogelijk op zijn gemak. “Ze hadden al snel door dat ik het spannend vond,” herinnert Shahin zich. “Ik vond ze allebei erg sympathiek. Ze lieten duidelijk hun interesse in mij blijken, bijvoorbeeld door uitgebreid te vragen naar wat ik buiten het werk allemaal doe. Daardoor ging ik me steeds meer op mijn gemak voelen, ondanks dat ik niet op alle vragen een goed antwoord kon geven.”

Nieuwe kans

Na het onderzoek kwam Shahin met zijn leidinggevende overeen dat hij de nog ontbrekende competenties in de daarop volgende maanden in de praktijk verder mocht ontwikkelen. Een maand of zes later kon hij opnieuw op gesprek en dit keer wél met het gewenste resultaat. “Het ging nu heel goed. De assessoren lieten me duidelijk merken dat ze wisten dat ik er veel werk in had gestoken. Dat hielp enorm. Het gesprek was daardoor doelgericht en niet lang daarna hoorde ik dat alle onderdelen waren erkend.”

Positief

Inmiddels heeft Shahin het felbegeerde Ervaringscertificaat op zak. Dat het heel belangrijk is om je tijdens een assessment veilig te voelen, weet hij dankzij deze ervaring als geen ander. “En daar hebben de assessoren van Vigor alles aan gedaan. Ik kijk dan ook zeer positief terug op het hele EVC-traject en ik ben heel blij dat alles uiteindelijk helemaal goed is gekomen,” besluit hij met een glimlach.