Zes verkoopmedewerkers van Nuon hebben onlangs een EVC-traject afgerond. Tijdens een feestelijke bijeenkomst kregen ze alle zes hun certificaat uitgereikt. Salestrainer Wilko van Beek vertelt over zijn ervaringen en de impact van EVC op de mensen én de afdeling.

Wilko van Beek is, samen met zijn collega Janet, salestrainer en coach bij Nuon Salesforce, de verkooptak van Nuon. ‘Al onze verkoopmedewerkers leiden we intern op,’ vertelt hij. ‘We trainen en ontwikkelen mensen en voorzien hen van alle benodigde tools om in het veld zo goed mogelijk te kunnen werken.’ Wilko kende Klaas Hoeksema van EVC Centrum Vigor en was daardoor op de hoogte van de mogelijkheden van een EVC-traject. Wilko: ‘Het mooie van EVC is dat je via werkend leren certificaten kunt behalen. Dit leek me een goed instrument om onze verkopers nog beter te maken. Bij Nuon zeggen we immers niet voor niets: “We gaan de toekomst aan met verkoop!”’

Persoonlijk ontwikkelplan als basis

Om te beginnen werd met alle verkoopmedewerkers een persoonlijk ontwikkelplan opgesteld. Wilko: ‘Van iedereen hebben we zowel de sterke punten als de verbeterpunten op een rij gezet. Centraal stond de vraag: Waaraan moet je nog werken om het niveau van junior accountmanager te kunnen behalen? Naar aanleiding van die ontwikkelplannen kregen de medewerkers trainingen, zoals situationeel leiderschap, timemanagement en slechtnieuwsgesprekken voeren. Vervolgens konden ze hun vaardigheden in de praktijk verder ontwikkelen.’

Competenties inzichtelijk maken

Uiteindelijk werden door EVC Centrum Vigor assessments afgenomen om de competenties van de zes verkopers inzichtelijk te maken. ‘Twee assessoren van Vigor voerden met elke medewerker een uitgebreid gesprek,’ vertelt Wilko. ‘Ook vond er een gesprek plaats met de desbetreffende verkoopleider. Zo werd van iedere medewerker het niveau aangetoond. Dat resulteerde in de uitreiking van zes mooie EVC-certificaten. Een feestelijke happening.’

Beter in hun werk

Welk effect heeft het EVC-traject gehad op de medewerkers? Wilko: ‘Ik merk duidelijk dat ze alle zes beter zijn geworden in hun werk. Ook hebben ze allemaal meer taken en verantwoordelijkheden gekregen. Vooral het feit dat wij als bedrijf in hen willen investeren, maakt een EVC zo waardevol. Zo werd één van deze zes mensen onlangs benaderd om voor een ander bedrijf te gaan werken. Maar uit loyaliteit naar Nuon heeft hij nul op het rekest gegeven.’

Apetrots

Alle zes hebben ze enthousiast deelgenomen aan het EVC-traject, vertelt Wilko. ‘Eén van hen, een al wat oudere man, is jaren geleden na het behalen van zijn lts-diploma meteen gaan werken. Hij is apetrots op het feit dat hij nu op mbo-niveau functioneert. Een andere deelnemer was zo blij met het resultaat dat hij ook zijn vrouw meenam naar de uitreiking. En een derde medewerker, een immigrant uit Rusland, kon helaas niet bij de uitreiking aanwezig zijn, maar zijn familie in Rusland staat nu nog op de banken te springen van trots. Hoe mooi is dat? Zo’n EVC is toch echt wel een persoonlijke mijlpaal voor die jongens.’

Imago

De EVC-trajecten hebben niet alleen impact op de medewerkers zelf, maar ook op het imago van het verkoopvak, merkt Wilko. ‘Veel mensen hebben niet zo’n hoge dunk van deur-tot-deurverkoop. Maar dankzij EVC hebben deze medewerkers kunnen laten zien wat ze allemaal in hun mars hebben. Eén van hen kan zelfs zó op voor het hbo, zo bleek. Dat zegt wel iets over het niveau van onze mensen. We hebben gewoon heel slimme en goede verkopers in dienst. Dat wisten wij natuurlijk allang, maar nu hebben we het ook zwart op wit staan.’

Geweldig instrument

Wat Wilko betreft smaakt deze EVC-pilot dan ook naar meer. ‘Janet en ik zijn trainers in hart en nieren, wij willen onze medewerkers graag gelukkig maken. EVC is daarbij een geweldig instrument. Ik hoop van harte dat we in de toekomst nog meer mensen aan een EVC-traject kunnen laten deelnemen. Je ziet hoeveel impact het heeft; niet alleen op de mensen zelf, maar ook op de afdeling. En daar doen we het tenslotte voor!’