Het coronavirus zet de wereld op z’n kop. Dingen die we jarenlang deden, zijn ineens niet meer zo vanzelfsprekend. Ook bij Vigor bewegen we mee met de omstandigheden en passen we onze werkwijze aan. De intakes en EVC-onderzoeken bij Vigor kunnen daarmee ongehinderd doorgang vinden.

“Of de coronacrisis invloed heeft op onze organisatie? Ja én nee,” zegt Bostanci. Bostanci is assessor, kwaliteitsmanager en voorzitter van de assessorengroep bij Vigor. Natuurlijk, de invoering van de coronamaatregelen heeft een aantal zaken veranderd, erkent hij. “We hebben te maken met een veranderende omgeving. Daar hebben we zelf geen invloed op. Maar de behoefte aan EVC blijft bestaan. En daar spelen wij als organisatie op een creatieve manier op in.”

Verbinding

Sinds de invoering van de coronamaatregelen zijn intakes en EVC-onderzoeken niet meer mogelijk op de vertrouwde manier. Bostanci: “We kunnen niet meer letterlijk met de kandidaat aan tafel gaan. Daarom hebben we geïnvesteerd in een digitale omgeving waarin we, in een beveiligde omgeving, videoconferenties kunnen houden. Zo kunnen we onze gesprekken met de kandidaat blijven voortzetten. Net als voorheen doen we dat met twee assessoren. We zitten nog altijd met de kandidaat aan tafel. Alleen zit er nu een camera tussen. We kunnen dus nog steeds persoonlijke gesprekken voeren en de dialoog aangaan. Die verbinding met de kandidaat is én blijft voor ons heel belangrijk.”

Kwaliteit borgen

Een voordeel van de nieuwe werkwijze is dat oude drempels worden weggenomen, aldus Bostanci. “Fysieke afstanden vormen niet langer een barrière. Of een kandidaat nu in Groningen of in Vlissingen woont, dat maakt geen enkel verschil. Ook kandidaten uit het buitenland kunnen we nu probleemloos van dienst zijn. Reistijden zijn immers verleden tijd geworden. Bovendien kunnen wij als assessoren eenvoudig online met elkaar meekijken en direct schakelen. Dat maakt het bijvoorbeeld makkelijker om een interne audit te doen. Daarnaast kunnen we ondersteunend materiaal sneller beschikbaar maken. Waar we voorheen een afspraak moesten inplannen met een collega, is dat nu niet meer nodig. Daardoor zijn we nu nóg beter in staat om met elkaar samen te werken aan progressie en kunnen we onze kwaliteit blijven borgen.”

Creatief

En hoe ervaren de kandidaten de nieuwe werkwijze? “De reacties zijn overwegend positief,” zegt Bostanci. “Voor de meeste mensen is zo’n videogesprek in het begin even spannend, maar dat geldt eigenlijk ook voor een face-to-face EVC-onderzoek. Meestal zie je de kandidaat al na drie minuten ontspannen. De meeste intakes vinden ook al plaats via videoconferencing, dus ze weten hoe het werkt. Bovendien is videobellen in korte tijd voor veel mensen de gewoonste zaak van de wereld geworden. Kandidaten met kinderen raken steeds meer ingeburgerd in het thuisonderwijs. Dat maakt het misschien ook wat makkelijker.” Lachend voegt hij daaraan toe: “En sommige kandidaten hebben al zoveel ervaring met videogesprekken, dat het ook weleens gebeurt dat zij ons iets uitleggen wat wij nog niet wisten. Er is in elk geval veel begrip. We leven in een veranderende omgeving, mensen beseffen dat we creatief moeten zijn.”

Omschakelen

Terugkijkend op de eerste weken besluit Bostanci: “Natuurlijk was het voor onze organisatie ook een kwestie van even omschakelen. We hebben daarbij vooral gezocht naar manieren om onze bestaande methodiek en visie mee te nemen in de nieuwe werkwijze. Ik denk dat we daar goed in zijn geslaagd. Daarbij hebben we hiermee een mooie slag gemaakt naar de toekomst. De huidige situatie biedt ons een uitgelezen kans om te kijken naar wat er nog meer mogelijk is. Kortom, bij Vigor gaan we gewoon door”