Om haar registratie als schoolleider te behalen, volgde Cindy Ciere een traject bij Vigor. Inmiddels heeft ze haar certificaat op zak. In deze blog vertelt ze over haar ervaringen.

Cindy Ciere is directeur van basisschool De Driemaster in Voorburg. Voordat ze bij De Driemaster kwam, werkte ze als adjunct-directeur op een andere basisschool. “Daar had ik de afspraak gemaakt om de opleiding Schoolleider Basisbekwaam te gaan volgen, een eenjarige opleiding voor de functie van adjunct-directeur,” vertelt ze. “Nadat ik het certificaat had behaald, werd de directeur van de school ziek en moest ik haar vervangen, hoewel ik nog niet gecertificeerd was. Om je als directeur te kunnen registeren, moet je de opleiding Schoolleider Vakbekwaam volgen, eveneens een eenjarige opleiding. De studiebelasting van de opleiding Basisbekwaam vond ik dusdanig hoog in combinatie met fulltime werken en de uitval van de directeur, dat ik niet nog een keer een jaar op die manier wilde doormaken.”

Alternatieve route

Toen Cindy later bij De Driemaster solliciteerde en als directeur werd aangenomen, moest ze haar registratie als directeur dus nog realiseren. “Met het bestuur kwam ik overeen dat ik de certificering zou starten na mijn eerste schooljaar als directeur. Want een opleiding volgen in je eerste jaar én tegelijkertijd een school leiden is geen kleinigheid.” In de tussentijd ging Cindy zich oriënteren op alternatieve mogelijkheden. Want ze was er inmiddels achter gekomen dat ze al aan een groot deel van de kwalificaties uit de opleiding voldeed. “Een heel jaar naar school met een studiebelasting van 16 uur per week zag ik niet zitten. Een van mijn collega’s had een EVC-traject gevolgd en dat leek voor mezelf ook een goede route. Een EVC bespaart je veel tijd, terwijl het je toch inzicht in jezelf en je eigen functioneren geeft.” Zo besloot ze uiteindelijk om met Vigor in zee te gaan.

Alle documenten paraat

De voorbereiding kostte wel de nodige tijd, benadrukt Cindy. “Om aan te tonen over welke kwalificaties je beschikt, moet je veel data verzamelen. Beoordelingsgesprekken, notulen, een jaarplan, een financiële onderbouwing… Maar het fijne is: al die data is er al. Ik had bijvoorbeeld net een schoolplan geschreven. Alle documenten had ik dus paraat, het was een kwestie van verzamelen en soms wat finetunen. Ik denk dat ik met het samenstellen van mijn portfolio in totaal twee dagen bezig ben geweest.”

Intensief, maar plezierig

Daarna stuurde ze alles naar Vigor en werd op basis van haar input een dossier samengesteld. Cindy: “Vervolgens kwamen twee assessoren van Vigor bij mij op school, waar ze een gesprek hadden met de clusterdirecteur over mijn competenties en vaardigheden. Ook spraken ze uitvoerig met mij. Onder meer over mijn visie, de koers die ik wil varen, de manier waarop ik veranderingen in de organisatie vormgeef en over mijn ambities. De ene assessor was een oud-schooldirecteur en de ander een arbeidspsychologe. Ze vulden elkaar perfect aan en daardoor werd het gesprek een mooie mix van praktische zaken, ambities en onderliggende persoonsfactoren. En omdat de assessoren mensen uit het veld waren, wisten ze heel goed waar ik het over had. Het was een intensief gesprek, maar vooral ook erg plezierig.”

Goede typering

Niet lang na het gesprek kreeg Cindy een telefoontje van een van de assessoren. “Hij liet al snel doorschemeren dat het méér dan in orde was. Daar was ik natuurlijk ontzettend blij mee.” Het lezen van het rapport was een bijzondere ervaring, vertelt ze. “Bescheidenheid siert de mens, vind ik. Dus ik moest er best even aan wennen om 36 pagina’s met voornamelijk positieve feedback over mezelf te lezen. Maar toen ik daar eenmaal overheen was en de feiten tot me liet doordringen, dacht ik: dit is wel écht een goede typering van mij. Het is mooi om te lezen waar je kracht zit en waar je nog winst kunt maken. De assessoren hebben ook gezien dat ik doorgroeicapaciteiten bezit. Als ik zou willen, zou ik nog de competentie hebben om ook bovenschools een aantal zaken op te pakken. Niet dat ik dat op dit moment ambieer, want ik ben superblij met mijn werk en de mensen om me heen.” Lachend: “Maar dankzij het rapport heb ik wel een dagje naast mijn schoenen gelopen.”

Uitkomst

Terugkijkend op haar EVC-traject, besluit Cindy: “Voor mij was het echt een uitkomst. Een baan als directeur basisschool is meer dan een dagtaak, dat doe je niet met twee vingers in je neus. Ik weet niet of het me op een andere manier was gelukt om mijn certificering in zo’n kort tijdbestek voor elkaar te krijgen en tegelijkertijd ook nog eens een compleet beeld van mijn eigen functioneren te krijgen.”

Wil je meer weten?

Neem dan contact met ons op!