Momenteel zijn er veel verontrustende signalen binnen het EVC-stelsel die gaan over fraude in zowel opleidingsstandaarden in de zorg als over de beroepsstandaard Jeugd- en Gezinsprofessional (SKJ-register). Binnen die signalen is er een duidelijk onderscheid te maken tussen opleidingsstandaarden in de zorg en de afgifte van Vakbekwaamheidsbewijzen (VBA) voor de beroepsstandaard Jeugd- en Gezinsprofessionals.
Bij fraude van de zorgstandaarden (standaarden in de reguliere zorg, persoonlijk begeleider maatschappelijke zorg etc) gaat het over verzilverende MBO-instellingen die “vervalste en/of niet geregistreerde ervaringscertificaten” hebben verzilverd. Bij Vigor is nog onbekend of dit van erkende of niet erkende aanbieders is. Een erkend aanbieder is verplicht zijn ervaringscertificaten te registreren in het register van het Nationaal Kenniscentrum (NKC). Op basis van de vermelde aantallen (800-1200) is het vermoeden dat er een frauduleuze aanbieder is die veel ervaringscertificaten buiten het toezicht heeft weten te verzilveren.
Het SKJ-register heeft de registratie van Vakbekwaamheidsbewijzen tijdelijk opgeschort, waardoor kandidaten nu niet in staat zijn hun registratie af te ronden. Dit betreft ervaringscertificaten die allemaal gecontroleerd worden door het Nationaal Kenniscentrum (NKC). Hier gaat het over een mix van informatie over de kwaliteit van ervaringscertificaten binnen het evc-stelsel en fraudesignalen vanuit (ex)medewerkers gemeld bij de Inspectie.
Het Nationaal Kenniscentrum EVC (NKC) heeft ons bericht dat zij per onmiddellijk geen beoordelingen meer doen én derhalve ook geen VBA’s meer afgeven. Kwaliteitsregister SKJ gaat een intern onderzoek opstarten. Het gaat alleen om certificaten voor de standaard HBO-Jeugd en Gezinsprofessional. Op dit moment is het nog te vroeg om inhoudelijk in te gaan op de consequenties van het besluit van het SKJ-register. Voor de professional in de jeugdzorg lopende in het traject gaat dit vermoedelijk betekenen dat hun registratie binnen het SKJ-register aanzienlijke vertraging oplevert en veel onzekerheid geeft in de hulpverlening en begeleiding van cliënten.
- Vigor zal zijn klanten blijven informeren over de laatste ontwikkelingen.
- Vigor zal contact zoeken en onderhouden met belangrijke organisaties zoals SKJ, FCB en NKC. Deze samenwerkingen zijn essentieel om de continuïteit en kwaliteit van onze diensten te waarborgen. Door gezamenlijk op te treden tegen zorgfraude, kunnen we de uitdagingen binnen de sector effectief aanpakken en positieve veranderingen teweegbrengen.
- Vigor probeert in gezamenlijkheid met de Vereniging van EVC-aanbieders te achterhalen wat en waar de fraude aanwezig is (binnen- en buiten het stelsel, onderscheid kwaliteit en fraude) om zo een completer beeld te ontwikkelen en gerichter te kunnen acteren.
- Vigor neemt contact op met de grotere klanten om hun te informeren over de effecten van deze (jeugd)zorg fraude van de tijdelijke schorsing van registratie met EVC voor hun medewerkers en de implicaties voor hun trajecten en natuurlijk de cliënten waarmee ze werken. We benadrukken onze toewijding aan kwaliteit en betrouwbaarheid.
Ten overvloede wellicht, Vigor wordt niet benoemd in eventuele fraudegevallen. Door de manier van werken bij Vigor wordt fraude juist vermeden. Bij Vigor zetten we ons in om een veilige en betrouwbare omgeving te bieden waarin professioneel kan worden gewerkt.
Voor vragen, opmerkingen, input en zorgen kunnen Wilko van Beek (06-55381275) of Henk Boersma (06-25121195) benaderd worden.
Vriendelijke groet,
Vincent Hoeksema
Algemeen Directeur Vigor